Komi

?n jocul de Go, negrul are un mic avantaj fata de alb, din cauza ca joaca ?ntotdeauna primul. Pentru a compensa acest lucru, albul primeste un numar de puncte ?n finalul partidei (de regula 6,5) numite Komi. Cu alte cuvinte, se considera ca prima mutare a partidei valoreaza aproximativ 6 puncte. O jumatate de punct are rolul de a exclude posibilitatea unei remize.
De exemplu, daca negrul are un teritoriu mai mare cu 6 puncte dec?t al albului, negrul va c?stiga partida cu 0,5 puncte. Daca teritoriul negrului e mai mare cu doar 6 puncte, atunci albul c?stiga cu 0,5.


Sistemul de handicap

Daca cei doi adversari au ranguri valorice diferite, jucatorul mai slab ?ncepe partida cu c?teva pietre ?n plus pe tabla, ca handicap, pentru a compensa diferenta dintre cei doi si a crea premisele unei partide interesante. ?n partidele cu handicap, prima mutare a negrului consta ?n cele c?teva pietre care sunt asezate ?n punctele marcate pe tabla, dupa care jocul continua ?n mod normal, cu albul la mutare. Numarul de pietre handicap reflecta diferenta valorica dintre cei doi jucatori. De exemplu, daca jucatorul mai slab este de 5 kyu si cel mai puternic e 2 kyu, ei vor juca cu 3 pietre handicap.
Acest sistem de handicap ofera negrului avantaje ?n toate aspectele jocului (atac, aparare, teritoriu, etc.) fara sa altereze ?n nici un fel jocul ?n sine. Se estimeaza ca o piatra handicap valoreaza 10 puncte de teritoriu.

Pietrele de handicap se aseaza ?n punctele marcate ?n acest scop pe tabla de joc.

[img]http://go.arad.ro/Interactive/Goban.gif[/img]

Cu acest sistem de handicap, fara ca regulile jocului sa fie influentate, oricine poate gusta placerea jocului de Go av?nd aceleasi sanse de castig ca si adversarul, indiferent care e diferenta de valoare dintre cei doi.