Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Festivaluri Japoneze
Anime-Club Forum > Japonia > Cultura
aldonza
SHICHI-GO-SAN- este sarbatoarea copiilor ce implinesc varstele de 3,5 si 7 ani.
In ziua de 15 noiembrie,templele shintoieste sunt intesate de parinti care isi duc copiii ,imbracati in kimonouri de sarbatoare sa fie binecuvantati de preoti.Parintii se roaga pentru sanatatea si fericirea celor mici.Bomboanele cu care sunt tratati copiii se numesc chitose-ame(lit. bomboane pt mii de ani),simbol al vietii lungi.
Desenele de pe pungile cu dulciuri simbolizeaza si ele noroc,viata lunga si prospera:broasca testoasa,cocorul,pinul,bambusul,floarea de prun.Copiii mai primesc in dar,talismane si papusi daruma,pe care chiar daca vrei sa le dobori nu reusesti,pentru ca ele cad mereu in picioare.
Ritualul shichi-go-san este legat de credinta ca la anumite varste,copiii sunt mai expusi pericolului si ei pot scapa de influente nefaste doar prin indeplinirea unor ritualuri ,in urma carora incep sa se contureze ca entitati sociale.La implinirea a 3 ani,de exemplu,o fetita trece prin ritualul kami-oki(lit. lasarea parului),ceea ce inseamna ca ele nu se mai considera prunc si deci li se lasa parul sa creasca.Un baiat de 5 ani trece prin ritualul hakamei(fusta-pantalon purtata de barbati),ceea ce inseamna ca el poate fi considerat deja responsabil pentru faptele sale.
Fetele de 7 ani incep sa-si lege chimonourile cu obi,simbol al gratiei feminine,renuntand la snurul folosit pana atunci.Fiecare varsta este deci jalonata de un ceremonial inspirat de dorinta parintilor de a-si vedea copiii trecand,sanatosi ,intr-o etapa noua.
aldonza
SEIJIN NO HI se celebreaza in a doua zi de luni a lunii ianuarie.Sunt sarbatoriti cei care au implinit sau vor implini varsta de 20 de ani intre data de 2 aprilie a anului precedent si 1 aprilie a anului in curs.
Seijin no hi este considerata sarbatoare nationala si au loc ceremonii speciale,seijin-shiki,sponsorizate de guvern si de institutii.Tinerii majori din intreaga Japonie se imbraca in haine de sarbatoare si multi dintre ei se indreapta spre temple,unde duc ofrande zeilor si se roaga pentru o viata plina de succese,inainte de a participa la ceremoniile organizate in cinstea lor.
Obiceiul de a sarbatori majoratul a fost preluat din China in secolul al VI-lea,simbolul festivalului constituindu-l palariile speciale,care nu se mai pot vedea acum decat in unele muzee.
aldonza
Luna septembrie-Tsukimi

Festivalul admirarii lunii este un obicei comun mai multor tari asiatice,precum Ghina,Coreea,Vietnam,Singapore,Malaezia.Se serbeaza sfarsitul recoltarii orezului si familiile se aduna pentru a servi prajiturele in forma de luna si pentru
a admira luna ,care este deosebit de stralucitoare si frumoasa in zilele de mijloc ale lunii septembrie.
Legenda Tsukimi in China,care a influentat si lumea japoneza:
Pe cer aparusera 10 ori care ardeau pamantul si Suveranul Ceresc a poruncit unui arcas de pe pamant sa ii sageteze ca sa nu mai ramana decat unul.Arcasul Yi a indeplinit porunca si a primit drept rasplata un elixir al nemuririi pe care trebuia sa-l bea dupa un an de antrenamente si purificari.El aduce elixirul acasa si il ascunde de sotia sa Chang(Kouga Hime),insa cand el pleaca de acasa ,aceasta il bea pe tot.
Cum il bea,simte ca poate sa zboare si se ridica pana la luna.Insa aici nu era decat ea si un iepure celest(acesta se oferise ofranda unor intelepti infometati si pentru sacrificiul sau dobandise nemurirea pe luna.Chang vrea sa se intoarca pe pamant la sotul ei si il pune pe iepure sa ii piseze un elixir care sa o ajute.Iepurele piseaza si astazi la elixir...

Poate vedeti si voi iepurasul tongue.gif
ah...si YI si Chang(care nu sunt deloc nume japoneze) se refera la YING si Yang
aldonza
am uitat sa scriu restul lunilor biggrin.gif . asa ca o sa sar direct la martie acum rolleyes.gif

Luna martie:
HINA MATSURI are loc in fiecare an in data de 03.03 . Pe un raft numit himoudan cu multe trepte se aseaza papusi imbracate in costumatia perioadei Heian, hina ningyou . Pe treapta cea mai de sus se aseaza odairisama ( imparatul ) si ohinasama( imparateasa). pe raftul urmator se aseaza doamnele de la curte, sannin kanjo care poarta fiecare cate un ibric cu sake,iar pe raftul urmator stau 5 curteni -gonin bayashi din care 4 poarta instrumente pentru gagaku. Pe rafturile urmatoar sunt asezate diverse ustensile , mobiliet, carute.

Fetitele imbracate in kimono merg in vizita si mananca arare, prajituri din orez si beau amazake.
Tot ziua de 3 martie se mai numeste Mimi no hi.

In luna martie sa termina scoala si au loc ceremoniile de absolvire. Absolventele de facultate se imbraca in kimono si hakama.

Pe 12 martie la miezul noptii are loc la templu Todaiji din Nara ceremonia omizutori.
aldonza
Luna MAI

Este luna in care se serbeaza festivalul baietilor, kodomo no hi sau tango no sekku ( 5 mai). In casele unde sunt baieti se aseaza un raft cu trei polite pe care se aseaza papusi care reprezinta samurai, o armura si tot echipamentul necesar pentru o lupta de tip medieval.

Casele care au baieti ridica in curte o prajina pe care sunt legati crapi (koi) care reprezinta simbolul curajului.

Se obisnuieste ca baietii sa faca baie in apa in care au fost puse frunze de iris.

Irisul, shobu are frunzele asemeni unei lame de sabie si pentru ca infloreste in mai, este si el asociat cu curajul si arta razboiului.

De ziua copiilor se servesc CHIMAKI , turte din orez invelite in frunze de bambus , si KASHIWAMOCHI, turte din orez umplute cu fasole dulce si invelite in frunze de stejar, kashiwa.

Pe 3 mai se serbeaza ziua constitutiei din 1947, KENPO KINENBI.
Pe 4 mai se serbeaza ziua verde, Midori no HI.
Pe 29 aprilie se serbeaza ziua Showa.
! mai nu este recunoscuta ca sarbatoare nationala , dar este acordata ca zi libera de multe companii.Aceste zile impreuna formeaza Golden Week.




Shinju
ioi, acuma am descoperit si eu topicul asta! mersi aldonza pt informatii. stiu ca se gasesc pe net daca cauti, dar e tare bine sa gasesti si pe aici asa ceva. sar'na!!! biggrin.gif
aldonza
Sa cresti mare, Shinju! tongue.gif Adevarat, informatii se gasesc si pe net, dar astea sunt luate din alte surse. biggrin.gif
Si daca lumea e interesata materiale mai am destule... wink.gif

LUNA IUNIE:
Minazuki

Pe 1 iunie are loc schimbarea uniformelor de iarna cu cele de vara : koromo gae
In iunie incepe Tsuyu-bayu o perioada umeda care dureaza aproximativ o luna si care are loc la intalnirea fronturilor atmosferice cu presiune inalta de deasupra marii Ohotsk si de deasupra Oceanului Pacific. In aceasta perioada orezul care a fost deja plantat are indeajunsa apa pentru a se dezvolta. Perioada poate fi si secetoasa uneori, ceea ce duce la recolte slabe - Karatsuyu.

In iunie se dau primele la angajatii de la firme. Acestea se numesc Bonasu si pot echivala cu pana la 5 salarii.

Copii atarna de obicei o papusa de panza alba la ferestre. Se numeste teru teru bouzu si aduce vreme buna. tongue.gif

Acum putin in urma... biggrin.gif
Luna IANUARIE

Din 1873 se serbeaza Anul Nou ca si in Europa , nu dupa traditia Anului Nou Chinezesc.

Are loc prima vizita la templu din noul an.(hatsumoude). Se poate face in noaptea de Revelion sau in primele zile 3-4 zile dupa aceea. Oamenii se roaga la templele Shinto astfel:
Se bate din palme de 2 ori pentru a atrage atentia zeului
credinciosul se inclina o data in semn de respect pentru divinitate
Se arunca o moneda ( sau mai multe, pe rand) de 5 yeni.
Credinciosul se roaga in gand pentru ceea ce vrea sa i se indeplineasca in noul an.
La sfarsit se mai face o plecaciune.

Se mananca osechiryouri
'' sechi'' inseamna anotimp sau sarbatoare. Osechi ryouri se prepara inainte de Anul Nou in casa si continea in exclusivitate mancaruri japoneze simbolice:
DATEMAKI -omleta dulce amestecata cu peste maruntit sau creveti. Oamenii in zilele senine purtau haine elegante. De aici , aceasta mancare se consuma in speranta ca vremea va fi buna.
KAMABOKO- pasta de peste fiarta si aranjata in rulouri colorate cu alb si rosu. Culorile sunt festive si simbolizeaza soarele cand rasare.
KAZUNOKO- icre de hering. Se consuma pentru a fi binecuvantati cu cat mai multi copii.
Konbu, un tip de alge.. Se asociaza cu yorokobu=a se bucura.
Kuromame-fasole neagra. Se consuma pentru a fi sanatos.
Tai , platica rosie. Este sfarsitul adjectivului medetai, de bun augur.
Tazukuri, sardine uscate in sos de soia. Erau folosite ca ingrasamant pentru campurile de orez in trecut. Simbolizeaza o recolta bogata.

Se mananca Ozouni, supa cu mochi prajite in ea si cu putin peste si legume. Se bea sake cu ierburi medicinale, Otoso , pentru digestie.

Pe 7 ianuarie se mananca Nanakusa no kayu, un terci din cele 7 ierburi de primavara , care includ o specie de patrunjel seri, traista ciobanului nazuna, suzushiro, suzuna nap, gogyou, hakobera, hotokenoza. Se consuma pentru sanatate . Se pot cumpara de la supermarket in pachete gata pregatite.
Se primesc felicitarile de Anul Nou si se raspunde la ele.

Se face prima caligrafie din an - kakizome, se scriu dorintele pentru anul care vine , sau pur si simplu kanji de sezon sau simbolici.

Copii primesc bani de Anul Nou, otoshidama
Casele se impodobesc cu Shimekazari care contin o portocala amara ' daidai'', care inseamna portocaliu sau '' din generatie in generatie'', un homar si feriga. Alunga demonii si aduc sanatate intregii familii.
aldonza
Festivalul OBON aduce stramosii inapoi in Okinawa


Festivalul Obon inseamna sarbatorirea vietii si intoarcerea spiritelor celor morti acasa. Este un eveniment de origine budhista in cadrul caruia spiritele celor decedati se intorc pentru a-si vizita rudele. Se mai numeste Urabon, sarbatoarea felinarelor. Se spune ca doar in aceasta zi vasul de fier al iadului se deschide si celor decedati li se permite sa plece. Sunt tinute slujbe in templele budiste si in casele fiecaruia pentru stramosi , rude si prieteni, in special cei decedati cu un an in urma.
Se danseaza pe strazi ,dansul numit Bon Odori, muzica nu lipseste , iar foarte multe felinare se agata in fata caselor pentru a-i ghida pe cei ce se intorc printre vii.
Bon Odori este un dans traditional la care participa toti cei din Okinawa, de la cel mai mic, la cel mai mare. Bon Odori variaza de la o regiune la alta a Japoniei, cu cantece si dansuri diferite. Se danseaza pe strazi sau in templele din insula.
In timpul festivalului Obon , oamenii viziteaza mormintele familiilor, ofera mancare, fac rugaciuni, comunicand cu spiritele.
Important moment special si religios, festivalul aproape obliga la mese familiale de la care nici un membru nu poate lipsi.
La sfarsit , felinarele sunt aprinse si puse pe apa pentru a ghida spiritele inapoi in lumea lor.
Obon se sarbatoreste intre 13-15 iulie si este un festival deosebit de important.
Majoritatea magazinelor sunt inchise in timpul acestei sarbatori.
aldonza
TORI NO ICHI

Targul pasarilor, nu are nimic a face cu pasarile, decat ca se tine toamna , in ziua in care cade sub semnul zodiacal al Pasarii si de aceea data la care se desfasoara acesta variaza de la an la al.
Targul propriu-zis ar trebui sa se numeasca targul greblelor , pentru ca in aceasta zi , ele fac deliciul sarbatorii.Pe langa tot felul de alte obiecte ce pot fi cumparate la preturi mult mai mici , greblele ocupa locul de cinste: ( de la cativa centimetri pana la un metru sau doi ), unele din bambus , simple, altele decorate sau sculptate cu simboluri reprezentand prosperitatea ( saci de orez, registre contabite, monede de aur), sau viata lunga ( cocorul, broasca testoasa sau cei 7 Zei ai Norocului. Alteori desenul de pe grebla sugereaza un cuplu de batrani : mosul strange cu grebla toate lucrurile bune, iar baba le matura si le indeparteaza pe cele rele . tongue.gif

KIKU NO SEKKU

Sarbatoarea crizantemelor nu mai este celebrata la data fixa si nici nu se vorbeste despre vreun festival care sa le puna in valoare frumusetea.
Doar expozitiile speciale, si indeosebi cea de papusi confectionate din crizanteme, dovedesc , cu fiecare an ce trece, puterea de inventivitate a japonezilor. Sunt reproduse aici personaje legendare, razboinici , animale mitologice etc.
Pe vremuri, in ziua dedicata acestor minunate flori , nobilii dadeau petreceri la care se puneau frunze de crizanteme in pahare.
Atat in China, cat si in Japonia , crizantema este considerata o floare sacra, datatoare de viata lunga. O veche legenda chinezeasca mentioneaza chiar existenta unui raulet in care apa se aduna numai din roua crizantemelor , iar cei care o beau devin nemuritori.
aldonza
Sanno matsuri

Festivalul de la Hie-taisha din prefectura Shiga are loc intre 12-14 aprilie . Templul are 2 parti: Pavilionul de Est , dedicat zeului Okamakui, zeitatea muntelui Hiei din apropierea orasului Kyoto si Pavilionul de vest, dedicat lui Okuninushi , zeitatea templului Miwa.
Potrivit legendei, Zeul Oyamakui prezinta 2 aspecte : unul masculin , cu acelasi nume si unul feminin , pe nume Kamotamori-hime , care trece drept sotia lui, si fiecare are, la randul sau doua pavilioane.
In prima zi a festivalului , ei sunt transferati in doua care alegorice, mikoshi. La ora 9.00
dimineata are loc ceremonialul nuptial al celor doi zei, materializat prin punerea carelor alegorice spate in spate. Mikoshi sunt lasate singure pana a doua zi , cand li se alatura alte doua care alegorice si toate pornesc spre ubuya-jinja, Templul Nasterilor. Aici sunt asezate pe un podium , decorate cu flori, oglinzi si pensule. la ora 16.00 li se serveste zeitatilor cate o cana de ceai, ceaiul fiind considerat un tonic bun, iar la ora 21.00 , aproximativ 100 de barbati scutura puternic, timp de o ora si jumatate ( timpul considerat necesar nasterii ) , cele patru mikoshi , in timp ce zeitatilor li se aduc drept ofranda shishi-mai.
Carele sunt apoi luate violent de pe podium, gestul semnificand nasterea propriu-zisa , si duse inapoi la templu. Zeul-copil, nascut astfel, este venerat la Ubuya-jinja.
Sanno-matsuri se desfasoara la mai multe temple Hie -jinja din tara, fie in acelasi timp, fie la date diferite.
aldonza
KOINOBORI , numita si Tango no sekku din ziua de 5 mai este sarbatoarea dedicata baietilor , ritualurile asociate ei dezvaluind sperante in copii sanatosi si puternici. Doua dintre cele mai semnificative ritualuri sunt alungarea spiritelor nefaste si arborarea de crapi mari din hartie sau panza , numiti koinobori , care plutesc in aer, in bataia vantului.
Pentru alungarea spiritelor malefice, se atarna un manunchi de irisi la streasina casei, sau baietii poarta o coroana de irisi ori fac baie in infuzia acestei plante. Se crede ca in felul acesta , ei vor fi sanatosi si vor rezista cu usurinta la trecerea spre sezonul cald si umed ce se arata la orizont.. Irisul simbolizeaza caracter integru , asemenea tulpinei sale drepte , in capatul careia se inalta , maret, floarea, iar modul in care sunt dispuse frunzele sugereaza bravura. In plus, irisul creste in zone umede si se stie ca apa este elementul vital, fertilizator.
Arborarea crapilor de hartie sau panza colorata se asociaza cu aceleasi idei, crapul fiind considerat un peste robust , simbol al vitalitatii si eforturilor neostenite. Potrivit credintei orientale , datorita salturilor pe care le face, este si simbolul aspiratiei , al curajului si succesului.
O legenda chinezeasca povesteste despre un crap care a inotat in amonte si a devenit dragon . Pentru a adauga si mai multa forta baietilor , exista parinti care le expun de ziua lor papusi samurai , in speranta ca ceva din forta acestora se va transmite si copiilor lor.
Denumirea de Tango no sekku isi are originea in sarbatorirea baietilor in prima Zi a Calului . Mutarea sarbatorii pe data de 5 mai isi gaseste duportul in superstitia ca cifrele fara sot sunt purtatoare de noroc ; semnificatia fiind intarita de repetarea cifrei : ziua a 5-a din luna a 5-a.
aldonza
Hanami, sarbatoarea florilor de cires sau , mai bine-zis , a '' privitului florilor'', care devine un adevarat picnic sub ciresii infloriti, dezvaluie bucuria japonezilor in fata miracolelor naturii, sakura- floarea florilor- contopindu-se cu propria lor fiinta.
Datina '' privitului florilor'' isi are originea intr-un ritual religios asociat cu agricultura . In timpuri stravechi, japonezii nu intelegeau aparitia mugurilor si a florilor in copacii care parusera fara viata peste iarna, fenomenul parandu-li-se supranatural, un miracol al zeilor. De aceea, au ajuns sa creada ca florile pe care le vedeau , indicau prezenta in copaci a unor zei care urmau sa le aduca recolte bogate. Hanami incepea cu incursiuni in paduri si in parcuri, unde ei apreciau cam cate flori au inflorit si se rugau in preajma lor pentru o recolta bogata. Obiceiul de a bea, a manca si a se distra sub copacii infloriti isi are originea in sarbatorirea zeilor prin aducerea de ofrande.
Unii japonezi prefera sa admire superbele flori in liniste si de aceea se indreapta spre munte sai spre malul unui rau. Ei isi au ciresul lor , sau chiar crenguta lor, ignorand astfel locurile impanzite de lume si dedicandu-se doar acelui singur element , capabil de provocarea unei simtiri greu de exprimat in cuvinte.
Primavara isi trimite astfel ecoul in sufletele japonezilor prin delicatetea acestor flori care i, ca simbol al vietii trecatoare , rasar , infloresc si cad neputincioase la pamant in doar cateva zile. Dar atata vreme cat sunt inflorite, ele detin atributele frumusetii supreme si toata puterea bucuriei. Japonezii se aduna, de la mic la mare , sub cate un cires inflorit si se incarca sufleteste cu acea atmosfera de basm a carei feerie este brazdata de chiote de veselie sau de acorduri de shamisen. Programele de televiziune anunta in fiecare seara inaintarea " frontului'' de sakura. Inflorirea acestora cuprinde partea de sud a Japoniei la inceputul lunii martie si inaintea incet spre nord pana la sfarsitul lunii mai.
Sakura inseamna poezie, dragoste si viata.
Priviti de departe,
Cei doi parca vorbesc aprins
Despre flori de cires,
Dar in adancul inimii
Ascund si altfel de simtiri...
Ki no Tsurayuki
(? 872-945)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Anime Power Forums (Based on Invision Power Board 1.3) © 2005 Anime-Club.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.